Cate ceva despre Mindfulness

Dupa o saptamana trecuta mai incarcata decat ma asteptam sau decat mi-as fi dorit, m-am trezit luni dimineata cu senzatia ca nu am dormit deloc, ba chiar ca am depus ceva efort in timpul somnului. Ca atare, mi-am eliberat programul cat am putut si am purces in cautarea iluminarii, asa cum ii sade bine terapeutului responsabil.

Si, ca sa nu fiu ca-n Caragiale (“Si da-i, si lupta! Si lupta, si da-i!”) si sa neg tot sensul cautarii, am pornit de la ceea ce stiam deja si mi-era mai la indemana, respectiv de la ideea de a fi prezent, aici si acum, fara sa judeci, acceptand totul asa cum vine. In felul in care imi imaginez ca percep copiii mici lumea. Deschis, curios, fara resentimente.

Asa am ajuns la ideea de mindfulness si la terapiile care au pornit de la ea, printre care Dialectical Behavior Therapy (DBT), Mindfulenss-Based Cognitive Therapy (MBCT) si Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR).

Mindfulness, dr. Kabat-Zinn si MBSR

Reducerea stresului prin tehnici de mindfulness este o metoda de medicina complementara dezvoltata de Jon Kabat-Zinn, doctor in biologie moleculara, fondatorul Centrului Cambridge Zen. In cuvintele doctorului, mindfulness este atunci cand iti tratezi corpul si mintea ca si cum ar fi o casa de oaspeti pentru sentimente, emotii si trairi, pentru care scoti un covor rosu simbolic si de existenta carora te bucuri si atat. Mindfulness (cineva sa traduca termenul asta cat mai repede, va rog!) este o stare din care percepi fiecare emotie si o accepti. O “privesti” si ii dai voie sa existe, apoi treci mai departe, la urmatoarea, si la urmatoarea…

Prezenta, starea de a fi si atat, presupune nu numai constientizare (poate ca asta e un termen potrivit?) ci si acceptare si absenta judecatilor de valoare. Emotiile nu sunt bune sau rele, ele pur si simplu exista. Si cum putem obtine si noi asa ceva, as soon as possible? Cu unul sau mai multe dintre exercitiile urmatoare.

4 exercitii de mindfulness

1. Mediteaza!

In primul rand, desigur, meditatia e un exercitiu important in atingerea starii de constientizare si acceptare. Aseaza-te comod, respira adanc de cateva ori si lasa gandurile sa dispara, incet, intr-un nor neclar de fum. Sau nu.

2. Fii atent la ce gandesti!

Simplu si la obiect. Gandeste-te ca te gandesti si gandeste-te la ce te gandesti. Nu te opune vocii (sau vocilor!) cu care iti vorbesti in minte. Asculta ca un spectator, fara sa te implici sau, cu alte cuvinte, fara sa iei prea personal ceva din ce auzi. S-ar putea ca, mai ales la inceput, vocea sa ti se adreseze, cerandu-ti lucruri, judecandu-te si amuzandu-se pe seama ta: “Ia uite cum stai aici ca fraieru` si te prefaci ca esti calm si atent!”. Pe masura ce o asculti fara sa-i raspunzi, insa, e foarte probabil ca ea sa-si schimbe mesajul si sa te lase sa respiri linistit.

3. Observa pur si simplu!

In timp ce mergi spre serviciu/facultate/scoala, observa cinci lucruri carora inainte nu le-ai dat atentie. Poate sa fie vorba despre un copac sau o floare sau un gard sau o banca. Ce e important e sa observi cum trebuie. Priveste forma pe care o are ceea ce observi. Gandeste-te la spatiul pe care il ocupa, la greutatea pe care o are, la forta cu care e atras de Pamant. Atinge obiectul (daca se poate, desigur), simte-i parfumul, daca e o floare parfumata, sau pipaie-i scoarta, daca e vorba despre un copac. Asculta zgomotele pe care le face. Observa!

4. Respira!

Asta e unul dintre exercitiile mele preferate. Sunt sigura ca am mai scris pe undeva despre cum nu respiram suficient de adanc. Imi place treaba cu respiratia fiindca e un fel de a ne face atenti la noi insine, din interior.

Simte cum aerul intra prin nari, trece prin caile respiratorii si ajunge in plamani, pe care ii umple (intr-un mod placut, fara sa-i forteze), apoi cum se intoarce incarcat din plamani, prin caile respiratorii, spre gura si paraseste corpul. Fii atent la respiratie pentru cateva clipe si o sa fii mai centrat si mai prezent.

7 Comments

  1. Dani

    În ciuda faptului că meditaţia nu s-a prea lipit niciodată de mine şi am ajuns să cred că nu mi se potriveşte, mi-a plăcut foarte mult articolul şi chiar mi-am propus să încerc câte ceva din ce scrie aici. Mi se pare binevenită ideea de a accepta emoţiile aşa cum sunt ele, în măsura în care putem face asta. True story: azi-dimineaţă, când veneam la serviciu pe o ploaie torenţială, am văzut staţia de autobuz ticsită de umbrele care aşteptau în faţa unei coloane nesfârşite de maşini blocate la semafor. În mod normal, m-aş fi enervat cumplit că trebuie să-mi încep ziua în acest mod "minunat", luptându-mă la propriu să ajung la serviciu la oră fixă. De data asta, în mod neaşteptat şi pentru mine, m-a pufnit râsul şi m-am gândit: "Am de ales între a mă enerva şi a-mi strica ziua sau a râde şi a da din umeri. Nu pot să opresc ploaia, nu pot să gonesc lumea şi să am un autobuz gol, numai pentru mine. Dar, oricum ar fi, e ceva temporar." Şi aşa a fost. A funcţionat şi fără să respir adânc. Asta cam uit. Pur şi simplu, am fost spectatorul, nu am luat nimic personal, am observat şi… am observat că observ. Iar citirea acestui articol la scurt timp după întâmplarea cu pricina mi-a confirmat faptul că emoţiile există pur şi simplu şi că, de fapt, dacă le acceptăm exact aşa cum sunt, ele ne pot ajuta în experienţele viitoare.

  2. Anonim

    Cand eram prin liceu cu multi ani in urma am avut o perioada care m-a afectat profund. Atunci m-am decis sa citesc, sa fac totul pentru a fi sanatos, sa imi fac un rost in viata. Am citit, despre yoga, am facut sport (toata viata). Pot sa spun ca aceste lucruri mi-au folosit si am reusit sa scap cu bine din iadul comunist si dupa.
    Cartea lui Kabat-Zinn "Full Catastrophy Living" o am si mai traduc, am invatat sa imi concentrez atentia asupra respiratiei, practic respiratia completa, numarata.
    Ma gandesc ca aceste lucruri sunt folositoare sanatatii unui popor, guvernele ar putea sa beneficieze de ele.
    Cu bine, Mircea

  3. Anonim

    In continuarea celor spuse, mentionez ca mai fac exercitii de traducere din Aforismele lui Patanjali, excelent comentate in lucrarea Practical Yoga, lucruri extrem de interesante.

  4. Anonim

    Mindfulness este in budism unul din cei 7 factori ai iluminarii, cu ceva timp inainte ca renumitul doctor sa inventeze conceptul, de fapt in toate practicile spirituale este prezent sub un nume sau altul!
    La noi in popor, cand ai aceasta stare se cheama ca esti CUMINTE, adica cu intreaga minte la ceea ce faci! Cine mai e cuminte astazi!?
    E mai exotic sa vorbim despre "Prezenta" sau aprecierea momentului!
    Numai bine!

  5. Buna Andreea, am vrut sa merg mai departe la linkul despre meditatie, din pacate am primit urmatorul mesaj: Pagina pe care o căutaţi în acest blog nu există. E au articol interesant, la fel ca si subiectul, cred ca merita toata atentia 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.